Företagsinformation

Värmdö Möbelmakeri AB
Skärgårdsvägen 7
134 41 Gustavsberg
Sverige

Organisationsnr: 559100-8254
Telefonnr: 070-770 56 52
E-postadress: info@varmdomobelmakeri.se

Tillämpningsområde
Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga beställningar gjorda på Värmdö Möbelmakeris hemsida, www.varmdomobelmakeri.se och från Värmdö Möbelmakeris kundservice vid leverans till adress belägen i en medlemsstat i EU. Värmdö Möbelmakeri AB följer konsumenträttslig lagstiftning i Sverige. Skulle annat lands lag vara tillämpliga gäller villkoren i de delar de inte avviker från konsumentlagstiftningen.
Behandling av personuppgifter
För att kunna fullgöra avtalet är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter. De uppgifter som lämnas vid registreringen, det vill säga namn, adress, telefonnummer och e-postadress, registreras och används för att hantera och skicka din order av Värmdö Möbelmakeri och den av oss anlitade transportfirman. Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet. Uppgifterna sparas under fem år.

Så länge dina uppgifter finns sparade hos oss kan du välja att begära ett utdrag på uppgifterna, alternativt att få dem ändrade eller raderade. Du har också rätt att vända dig till Datainspektionen om du har åsikter om hur uppgifterna sparas. Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part, föras över till land utanför EU eller behandlas för några andra ändamål än vad som anges ovan. Om du önskar kontakta Värmdö Möbelmakeri med anledning av hanteringen av dina personuppgifter är du varmt välkommen att göra det på info@varmdomobelmakeri.se.

Beställning
Beställning ska göras via hemsidan eller genom kundservice. Efter beställningen är slutförd sänds en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är korrekt. Om du inte får någon orderbekräftelse, om den är felaktig på något sätt eller om du önskar ändra din order ber vi dig kontakta oss omgående. Vid kontakt med vår kundservice uppmanar vi dig att ha orderbekräftelsen tillgänglig.
Pris
MERVÄRDESSKATT
Priser på hemsidan är angivna inklusive moms om 25 % med undantag för vintagesortimentet som har vinstmarginalbeskattning. Moms utgår vid samtliga beställningar där kunden är konsument och bosatt i en medlemsstat i EU.

FRAKT
Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden framgår i kassan.

BETALNING
Vid beställning genom hemsidan accepterar vi följande betalsätt: Betal- och kreditkort: VISA, Mastercard, American Express samt banköverföring. Vi accepterar även betalning genom PayPal. För betalning med kort följ de instruktioner som lämnas vid betalningen på hemsidan.

Vid beställning genom kundservice betalar du genom förskottsbetalning till vårt bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kort- eller fakturabetalning vid beställning hos kundservice.

SÄKERHET
Vi erbjuder dig alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med PayPal som extern betalningspartner och Thawte för säkerheten på hemsidan. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

RESERVATION
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

Beställningsvaror
HANDPENNING
Vid beställning av icke lagerförda varor tar vi ut en handpenning på 25 % av varans pris. Om du skulle avbeställa varan eller av annan anledning frånträda avtalet har vi rätt att erhålla hela handpenningen som ersättning för kostnader och eventuell skada till följd av avbeställningen eller frånträdandet.

LEVERANS
Vid specialbeställda varor ska handpenningen vara oss tillhanda innan vi lägger tillverkningsordern. Detta innebär att leveranstiden påverkas vid de fall du inte betalar in handpenningen i avtalad tid. Vi är inte skyldiga att lämna ut varan förrän den betalas i sin helhet. Därför inväntar vi full betalning innan leverans/avhämtning kan ske.

AVBESTÄLLNING
Om du önskar avbeställa en vara är du enligt 41 § konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster, såvida du inte istället har möjlighet att utnyttja ångerrätten, läs vidare under avsnittet ångerrätt. Ersättning till följd av avbeställning kommer i första hand att tas ur eventuellt erlagd handpenning.

RETUR
För beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Du kan dock ha ångerrätt enligt punkt 6. Kontakta gärna kundservice för att höra vad som gäller. I enstaka fall kan en beställd vara ha tagits ur produktion eller av någon annan anledning inte längre vara möjlig för oss att leverera. Vi kommer i sådant fall att omgående kontakta dig för att diskutera en tillfredställande lösning.

 

LEVERANS

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på land och typ av varor. Leverans av produkter köpta via hemsidan sker endast till Sverige och Europa. För övriga länder kontakta kundservice.

LEVERANSTID
För lagerförda, mindre varor, som kan skickas med postpaket är normal leveranstid 1-3 arbetsdagar inom Sverige och om du har angivit ditt mobiltelefonnummer. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. Till postnummerområden med lantbrevbärare kan leverans ta ytterligare 1-3 dagar utöver den normala leveranstiden.

Paketet ligger endast kvar hos utlämningsombudet under 14 dagar från ankomstdatum. Vi debiterar en avgift för ej uthämtade paket, se punk ”outhämtade paket”.

För möbler och specialbeställda varor samt leveranser till andra länder än Sverige gäller andra leveranstider. Leveranstid meddelas av kundservice. Notera att leveranstiden kan komma att förskjutas om du beställt en vara som kräver att handpenning erläggs och du inte i rätt tid betalat in handpenningen.

UPPHÄMTNING I BUTIK
Placerar du din order innan klockan 12.00 finns den att hämta i butiken på Skärgårdsvägen 7 nästkommande arbetsdag efter klockan 11.00. Du får en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken.

DELLEVERANSER
Om en eller flera av de varor du beställt inte finns i lager för omgående leverans kommer ordern att levereras genom delleverans. Du betalar i sådant fall endast en fraktkostnad motsvarande den som skulle tillämpats om ordern levererats komplett.

LEVERANSBESKED
I vissa fall kan leveransbesked erhållas från transportören om du vid beställningen har uppgivit mobiltelefonnummer och mail.

DRÖJSMÅL I LEVERANS
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

TRANSPORTSKADOR
Transportskador kan dessvärre uppstå. Vi ber dig därför att undersöka om varan eller förpackningen har några skador vid mottagandet. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören. Upptäcker du skador efter leveransen kontaktar du vår kundservice.

Bytesrätt och öppet köp
BYTESRÄTT 
Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp hos oss. Därför lämnar vi dig 30 dagars bytesrätt, från det att du fick varan i din hand. Under denna tid kan du byta till en annan vara. Bytesrätten gäller inte för metervaror, beställningsvaror eller vårt vintagesortiment. För att din bytesrätt ska gälla måste du uppvisa kvitto och återlämna varan i nyskick – oanvänd i sin originalförpackning.

ÖPPET KÖP
Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp och inte hitta något annat i vår butik, som lockar dig för tillfället, har du möjlighet att återlämna varan inom 14 dagar från det att du fick varan i din hand och få pengarna tillbaka. Vid återköp av varan måste du uppvisa kvitto och återlämna varan i nyskick – oanvänd i sin originalförpackning. Öppet köp gäller inte för metervaror, beställningsvaror eller vårt vintagesortiment.

RETURHANTERING

  • Packa varan som du vill returnera i originalemballaget alternativt i sådant emballage att varan inte skadas under returtransporten.
  • Ange varför du returnerar varan – byte eller öppet köp. Använd gärna den medskickade retursedeln.
  • Ange dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i paketet.
  • Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av paketet. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna egen retur ska varorna skickas till vår butik på Skärgårdsvägen 14. Annat fall tas inte emot.)
  • Om du använder våra returfraktsedlar ska varan returneras via dito ombud för speditören.
  • När vi har mottagit och godkänt returvaran kommer vi att sända dig en nya vara alternativt återbetala beloppet, med avdrag för returfraktkostnaden.
  • Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.
  • Du kan även returnera varor (dock ej möbler) genom att besöka vår butik. Vid retur i butiken behöver du ha med dig kvitto/orderbekräftelse.

ÅTERBETALNING
Om du utnyttjar öppet köp betalar vi tillbaka varans värde med avdrag för returfraktkostnaden. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från det att vi godkänt återköpet. Vi använder samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt vid köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.

Ångerrätt
ÅNGERFRIST
Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från hemsidan eller via vår kundservice har du därför enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den, utan att ange något skäl. Vid delleveranser börjar ångerfristen om 14 dagar räknas då du tagit emot den sista leveransen.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela vår kundservice. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Du kan använda den mall som finns att ladda ner på konsumentverkets hemsida, men du måste inte använda den. Observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

UNDANTAG
Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller för varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. metervaror, specialbeställda möbler och måttsydda gardiner.

RETURVILLKOR
Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut.

Du får självklart titta på och undersöka varan, men tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten. För att minska denna kostnad erbjuder vi dig möjligheten att använda våra förbetalda returfraktsedlar, till en kostnad motsvarande den ursprungliga leveranskostnaden. Returfraktsedeln finner du i paketet, tillsammans med varorna. Detta erbjudande gäller dock inte vid köp av möbler. Återsändande av möbler ska ske enligt avtalat beroende på bland annat möblernas storlek. Vänligen kontakta kundservice för närmare information.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

RETURHANTERING

  • Packa varan som du vill returnera i originalemballaget alternativt i likvärdigt emballage så att varan inte skadas under returtransporten.
  • Ange varför du returnerar varan – byte eller öppet köp.
  • Ange dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i paketet.
  • Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av paketet. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna returen själv är du självklart välkommen att göra det, notera dock att det oftast blir dyrare än om du använder våra returfraktsedlar. Varor som skickas till annan adress än Skärgårdsvägen 14 tas inte emot.)
  • Om du använder våra returfraktsedlar ska varan returneras via dito ombud för speditören.

ÅTERBETALNING 
Om du ångrar hela ditt köp betalar vi tillbaka summan vi fått från dig, bland dem leveranskostnad. Vi har rätt att göra avdrag för ev värdeminskning och extra avgifter för expressfrakt vid leverans och returfrakt.

Om du ångrar en del av ditt köp betalar vi tillbaka värdet av varan och eventuella kostnader som uppkommit till följd av köpet av den specifika varan som ångras. Vi kommer dock inte att återbetala sådana kostnader, som du haft även om den specifika varan inte köpts. Exempelvis frakt- och fakturakostnaden som medfördes för köpet av hela beställningen.

Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från den dag vi fick meddelande om att du ångrat köpet. Vi väntar med återbetalningen till vi fått tillbaka varan från dig. Vi använder samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt vid köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Vid retur till vår butik sker återbetalningen till ditt kort i samband med returen.

Fel på vara
Trots våra och våra leverantörers höga kvalitetskrav kan enstaka varor vara behäftade med fel. Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att laga eller byta ut varan inom skälig tid. Som bevis på att varan är köpt hos oss behöver du uppvisa ett kvitto eller en orderbekräftelse.
Reklamation
Reklamation av fel på vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska anmälas till kundservice inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör reklamationen skriftligen via e-post eller brev. Du kan även framföra reklamationer via telefon eller direkt i vår butik.

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts samt inom två år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen. Vid godkänd reklamation ersätts du för dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

Reservation
Vi reserverar oss för eventuella uppenbara skriv- eller tryckfel och kan inte hållas ansvariga för ev skada till följd av sådan felaktighet.
Outhämtade paket
  • Levererade paket ligger kvar hos utlämningsombudet under 14 dagar från ankomstdatum. Du måste hämta ut paketet inom denna tid för att förhindra att det går i retur.
  • Vid outhämtat paket debiterar vi en avgift om 250 kr för inrikes paket och 350 kr för paket som skickats till annat land. Avgifterna motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.
  • Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber vi dig att kontanta oss för en diskussion om leverans eller avhämtning.
  • Om leverans eller avhämtning försenas genom att du underlåter dig att ta emot varan efter avisering har vi rätt att ta ut en avgift för rimliga lagerkostnader och andra kostnader som kan uppstå för oss.
  • Om leverans eller avhämtning uteblir genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då återbetala köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad samt eventuell fakturaavgift.
Personuppgifter
För att kunna fullgöra avtalet är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av oss på Värmdö Möbelmakeri. Du har rätt att en gång per år begära utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem. Vi ber dig upplysa oss om dina uppgifter förändras eller om du upptäcker någon felaktighet. Du kan i vissa fall begära att få uppgifterna om dig raderade. Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet och för marknadsföring via e post. Vidare lagrar vi uppgifterna för enklare hantering vid framtida relationer. Vi säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part. Genom godkännande av villkoren godkänner du även Värmdö Möbelmakeris insamling och behandling av personuppgifterna.
Force Majeure
Värmdö Möbelmakeri befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna. Till dessa hinder räknas arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighetsbeslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.